وقایه و تداوی لکه مگسک freckles



لکه های کنجتک که بنام  مگسگ یا نسکک معروف است یکی از امراض شایع جلدی تعبیر رنگ نزد کسانی که جلد روشن دارند میباشد. 



  این لکه ها اکثرا نزد اشخاصی که دارای جلد روشن، موهای خرمایی با چشمان آبی دارند بیشتر به وجود میاید اما اکثر کسانی که جلد روشن دارند مساعد به این مرض می باشند. 
نزد این اشخاص در اثر معروص شدن به شعاع  آفتاب حجرات رنگساز جلد فعال گردیده و رنگ بیشتر تولید می نمایند. تولید رنگ جلد یا ملانین بیشتر سبب میگردد تا لکه های قهوه ای در نواحی از جلد که به شعاع آفتاب معروض شده است به وجود آید.
  ‏ این لکه ها بیشتر در وجه یا روی و یا پشت دست‌ها بوجود می آید. اما میتواند در ناحیه از بدن که شعاع آفتاب بیشتر مواجه گردند بوجود آیند. 
 لکه ها معمولا در سنین ۶ تا ۸ سالگی شروع شده و به مرور زمان شدت و تعداد آن بیشتر می گردد. معمولا لکه کوچک بوده و یک تا پنج میلیمتر اندازه میداشته باشند. 
  ‏ معمولا این لکه ها در موسم بهار و تابستان که شعاع ماورای بنفش آفتاب بیشتر میباشد شدید تر گردیده و در موسم خزان زمستان که شعاع ماورای بنفش کمتر می گردند روشنتر می گردند.
  ‏#وقایه
  ‏ ۱. اگر طفل شما دارای جلد روشن است کوشش کنید از طفولیت آنها را با استفاده از ضد آفتاب عادت بدهید. 
  ۲. ‏در روی و دستهایتان همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید. 
  ‏۳. استفاده از ضدآفتاب اکثرا کافی نیست پس کوشش کنید در پهلوی استفاده از ضد آفتاب از کلاه های پیک دار نیز استفاده نمایید. 
  ‏۴. ضد آفتاب را مرتب صبح و چاشت استفاده کنید. 
  ‏۵. صورت که به مدت زیاد در شعاع آفتاب معروض می شوید ضد آفتاب تان را هر دو ساعت بعد استفاده نمایید.
  ‏۶. ضد آفتاب را استفاده کنید که فکتور محافظتی آن حداقل ۳۰ و یا بیشتر از آن باشد.
  ‏۷. اگر جلد چرب دارید از ضد آفتاب فاقد چربی و یا ضد آفتاب non greasy استفاده نمایید. 
  #تداوی
  برای تداوی خال های قهوه ای مگسک اکثرا از دواهای موضعی استفاده می گردد. این دواها فعالیت حجرات رنگساز را کاهش داده و استعمال طولانی مدت آن سبب می‌گردد تا رنگ جلد کمتر گردیده و لکه های قهوه ای روشن گردند. 
  ‏در پهلوی استفاده از کرم روشن کننده استفاده از کریم ضد آفتاب برای تداوی مگسک رول عمده را داشتند و باید همیشه استفاده گردد.
  ‏ در حالات پیشرفته متخصصین جلدی از لیزرهای مختلف جهت از بین بردن لکه های کنجتک استفاده می نمایند . اینها شامل  ND Yag laser  می باشد که سبب تخریب حجراتی می گردد که دارای مقدار بیشتر رنگ ها بوده و به این ترتیب سبب روشن شدن لکه های قهوه ای جلد می گردند. 
  ‏همچنان سیستم آی پی ال  intens pulse light  در تداوی مگسک شامل بوده و می تواند سبب بهبود آن گردد . اما به یاد داشته باشید . جلد  شما که مصاحبه مگسک روی هستید همیشه مساعد به  ایجاد دوباره لکه های قهوه ای می باشد.
  ‏ اگر شما لکه های قبلی را با حتی با لیزر تداوی کرده باشد معروض شدن به شعاع آفتاب شاید سبب ایجاد دوباره لکه ها گردند. 
  ‏ اما با مرور زمان با افزایش جلد شما در مقابل شعاع آفتاب مقاومت حاصل نموده و اگر آنرا از شعاع آفتاب محافظت نمایید لکه های قهوه ای با مرور زمان کاهش یافته و دوباره ایجاد نمیگردد

نظرات

مطالب بیشتر بخوانید: