جوانی دانه چیست؟ 
یک مرض شایع جلدی که از هر پنج جوان یکی آنرا مصاب میسازد. در یک جوان از هر پنج جوان بقدر خفیف است که نیاز به تداوی دارد. شروع آن  اکثرا در  دختر ها را از سنین ۱۲ تا ۱۴ سالگی و در پسر ها از ۱۴ تا ۱۶ سالگی میباشد. معمولا تا سن ۲۵ سالگی و یا بیشتر دوام میابد. 
در سن ۲۵ سالگی ۱۲ فیصد خانمها و ۶ فیصد مردها نصاب جوانی میباشد و در سن ۴۵ سالگی ۶ فیصد از مرد ها و خانمها مصاب جوانی دانه میباشند که خفیف تر بوده و در نزد خانمها معمولا در نزدیکی های عادت ماهوار شدید میگردند و در مردها از صورت برطرف شده و در پشت شانه متمرکز میگردند. 



چرا مصاب جوانی دانه میشوید؟ 
جوانی دانه در اثر فعالیت زیاد غدوات چربی ساز جلد بوجود میآید فعالیت زیاد این غدوات و بسته شدن دهانه فولیکول مو که چربی جلد از آن خارج میگردد سبب میگردد تا چربی تولید شده توسط غدوات داخل غده و پیاز مو تجمع نموده و محیط مناسبی را برای رشد باکتر های خصوصا P. Acne مساعد میسازد. رشد باکتر در غده چربی سبب تحریک عکس العمل های وجود و ایجاد بخار های سرخرنگ، چرکدار و التهابی میگردد.

بخار های جوانی چگونه به نظر میرسد؟ 
بخار های جوانی دانه به شکل دانه های کوچک سر سیاه، دانه های سفید زیر پوستی، دانه های کوچک سرخرنگ و دانه های بزرگ و چرکدار دیده میشوند که  بیشتر در صورت دیده شده اما میتوانند در پشت شانه ها، قفسه سینه، بازو ها و گردن عم دیده شوند. وقتی این دانه ها از بین بروند معمولا جاهای آنها به شکل داغ های فرورفته یا برجسته از جلد لکه های و  قهوه یی  دیده میشوند. 
چه چیز ها سبب بدتر شدن جوانی میگردند؟ 
۱. تشویش 
۲. نزدیکی های عادت ماهوار 
۳. خوردن بعضی دوا ها مانند استرویید ها 
۴. چرب نمودن مو و رو 
۵. خوردن بعضی از غدا ها ماند لبنیات گاوی، چاکلیت کاکاو، غذا های با اندکی قندی بالا ( شکر مصنوعی، چپس، چاکلیت...) 
۶. مواد آرایشی 

چگونه از بخار جوانی وقایه صورت میگیرد؟ 
۱. از حالاتی که قبلا در شد که سبب تشدید جوانی دانه میگردد خوداری کنید. 
۲. از کندن بخار های جوانی دانه بپرهیزید.  
۳. از استعمال دوا ها بدون مشوره داکتر جلدی اجتناب کنید. بسیاری دوا ها و کریم های که اشتهار دارند در شروع بصوزت کوتاه مدت سبب کاهش بخار ها گردیده اما در طولانی مدت سبب تشدید بخار ها و عوارض جانبی شدید چون نازک شدن جلد، موهای اضافی، سرخی و سوزش روی ، ایجاد اعتیاد به استفاده‌ دوا... میگردد. 
۴.  روز دوبار روی تانرا با آب و صابون بشویید. 
۵.  جلد تارتار از شعاع آفتاب محافظه کنید.
۶. از دوا ها توصیه شده توسط متخصص جلدی استفاده کنید. 

 جوانی دانه در کلینیک ما چگونه تداوی میگردد؟ 
 ‏بخار های جوانی معمولا قابل تداوی و کنترول بوده و معمولا نیاز به سه الی شش ماه تداوی منظم دارد. بعد از بهبود بخار های جوانی نیاز به تداوی تعقیبیه دارد که متخصصین جلدی ما با توصیه طولانی مدت فیس واش و یک ژل مناسب میتوانید بصورت طولانی مدت از شر جوانی دانه رهایی یابید. 
 ‏در حالت شدید جوانی دانه که به تداوی ها قبلی جواب نداده باشد متخصصین ما ابتدا کوشش میکنند تا امراض دیگری را که مشابه به جوانی دانه اند رد امراض مختلفی است که مشابه به جوانی اند ولی عوامل و تداوی آن متفاوت میباشد و گاهی تشخیص نادرست چنین امراض سبب میگردد تا بخار های جوانی دانه بهتر نگردند. 
 ‏در یک تعداد حالات دیگر مشکلات داخلی و هورمونی و امراض نسایی سبب میگردد تا بخار های جوانی دانه شدید بود و به تداوی های معمولی جواب نمیدهد که در چنین حالات معاینات لابراتواری و التراسوند صورت میگیرد تا چنین مشکلات شناسایی شده و در تداوی آن اقدام بعمل آید.  
 ‏در کلینیک ما تداوی جوانی دانه قدم به قدم مناسب به شدت بیماری صورت میگیرد که قرار زیر میباشد: 
۱. در حالات خفیف ما صرف از صابونهای مناسب و دواهای موضعی استفاده میکنیم در حالات خفیف چنین دوا همراه با مراقبت های لازم میتواند سبب بهبودی و کنترول بخار ها گردند. 
۲. در حالات جوانی دانه  متوسط تا شدید دواهای خوراکی و موضعی استفاده میگردد.  
۳. در حالاتیکه قبلا دواهای خوراکی و یا موضعی موثر نبوده باشد و یا جوانی دانه شدید باشد از تداوی های فزیکی زیر استفاده به عمل می آید: 

I. لایه برداری : 
با استفاده از مواد لایه بردار به جلد حجرات مرده جلد و دهانه پیاز های مو از بین رفته و سبب میگردد تا جریان چربی بصورت نارمل صورت گرفته و تجمع چربی و رشد میکروبها در تحت جلد و ایجاد بخار ها زبان برود. 



II.
میکرو درمابریشن
درین طریقه معمولا از ماشین های که خاصیت مکنده بوده و با ایجاد فشار منفی و سطح درشت که حاوی براده های الماس میباشد بصورت میخانیکی حجرات مرده جلد را از سطح جلد و دهانه پیاز مو برطرف نموده مانند لایه برداری و بهتر از آن سبب بهبود جوانی دانه میگردد. 



II. استفاده از لیزر و لایت: 
درین اواخر مطالعات زیادی نشاندهنده تاثیر مثبت IPL در تداوی جوانی دانه میباشد باکتری های که در ایجاد جوانی دانه رول دارند Porphyrin تولید مینمایند که خاصیت جذب شعاع نوری را داشته و جذب شعاع سبب بلند رفتن حرارت و تخریب این باکتری ها میگردد. IPL بر علاوه اینکه در تداوی بخار های جوانی رول دارد در تداوی لکه های آن نیز رول دارد. همچنان از لیزر CO2 در تداوی اسکار های جوانی دانه نیز بصورت موثر استفاده میگردد.



( Comedon extractionکشیدن بخار های زیر  جلدی IV) 
بخار های زیر پوستی جوانی دانه معمولا در مقابل تداوی تعند نموده و بخاطر تداوی آن میتوان از کشیدن بخار استفاده نمود.  

V. عملیه جراحی بخار های بزرگ: 
بخار های بزرگ که به تداوی های معمولی جواب نمیدهد معمولا تخلیه گردیده و زرق آیت استرویید در داخل آن صورت میگیرد.

نظرات

  1. سلام
    من نزدیک به هفت سال است که مساب به چنین مرض هستم و تا حالا بیش از ده بار نزد متخصیصن جلدی مراجعه کردم و هیچ نتیجه نگرفتم و به نظر من تداوی هیچ اثری در بهبودی این مرض ندارد باید منتظر ماند تا به صورت طبیعی خود از بین برود

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

مطالب بیشتر بخوانید: