یازده چیزیکه هرگز به روی تان استفاده نکنید





۱. سپری مو.

سپری تقویه کننده مو در صورتیکه به جلد روی اسفاده شود میتواند سبب رشد موهای اضافی روی گردد. اسپری های که برای استیل نمودن مو ها استفاده میشوند حاوی الکول و لکویرس و میتواند جلد شما را خشک کند.

۲. سپری های ضد عرق

این اسپری ها ها حاوی موادی بنام آلومینیوم کلوراید بوده که مانع ترشح نسبی عرق میگردند و مناسب به استفاده در نواحی زیر بغل و سایر قسمتهای بدن میباشد بعضا اسپری های ضد عرق به جلد صورت استفاده میشود تا سبب پایداری میکپ شود ولی اینها نباید به جلد روی استفاده شود بلکه به جلد روی اجازه داده شود که تنفس کند. و از جانب دیگر ضد عرق ها میتواند سبب تخریش جلد گردد.

۳. رنگ مو

رنگ مو حاوی موادی بنام پی پی دی میباشد این ماده شدیدا حساسیتزا بوده و میتواند حساسیت های شدیدی را به دنبال داشته باشد. همچنان رنگ های موی حاوس مواد کیمیاوی مخرش بوده میتوانند سبب تخریش جلدگردند. اگر شما میخواهید موهای ابرو و ریش تانرا رنگ کنید کوشش کنید اطراف ناحیه یی را گه میخواهید رنگ کنید با واسیلن چرب کنید و مدت تماس رنگ را کوتاه کنید و کوشش کنید رنگ مو به جلد تان تماس نکند. بهترین گزینه برای رنگ کردن ریش و ابرو رنگهای گیاهی میباشد و یا از قلم ابرو جهت سیاه نمودن آبروی تان استفاده کنید.

۴. روغن های نباتی.

اگر چه روغن زیتون ، بادام ،کنجد، …. برای چرب نمودن مو ها و چرب نمودن جلد خشک بدن مناسب میباشد اما استعمال اینها در جلد صورت میتواند سبب بسته شدن منافذ جلد و تشدید و ایجاد بخارهای جوانی دانه گردند.

۵. لوشن بدن

شاید شما فکر کنید استفاده از یک لوشن برای جلد روی و بدن مناسب میباشد اما اینطور نیست لوشن های بدن معمولا برای جلد بدن که بیشتر نسبت به جلد روی خشک و ضخیم اند طراحی شده اند و مناسب به جلد روی که نازکتر و چرب تر میباشد نیست همچنان اینها دارای مواد خوشبو کننده بوده و استعمال آن در جلد روی میتواند سبب تخریش و حساسیت جلد روی گردیده و سبب تشدید بخارهای جوانی دانه گردند. برای جلد صورت باید بیشتر از محصولات مناسب به جلد صورت و محصولات لطیف و‌ملایم استفاده کنید.

۶. شامپو

شامپو ها حاوی سورفکتانت یا کهف کننده قوی میباشد که قادر است چربی اضافی جلد سر و چرک جلد سر و موهای شما را پاک کند ولی برای جلد صورت که نازک و لطیف است مناسب نمی باشد. و نباید هنگام شستن مو و یا در دیگر حالات به صورت مالش شده و یا روی با آن شسته شود. چون میتواند سبب خشکی جلد روی ، ایجاد پوستک شدن و سوزش روی گردد. اما پایین آمدن شامپو به جلد صورت در حالیکه به صورت مالیده نشود در هنگام شستن سر بی زیان میباشد.

۷‌. کریمهای پا

کریمهای که برای لطافت و نرمی پا و رفع ترکیدگی پا استفاده میشوند حاوی مواد لایه بردار قوی مانند سالسالیک اسید بوده که سبب رفع حجرات مرده جلد پا که بسیار ضخیم اند میباشد استفاده آن در صورت میتواند سبب تخریش شدید جلد روی و احساس خارش ، پوستک شدن، سرخی و سوزش صورت گردیده و نباید استفاده شود.

۸. سرکه

بعضا از سرکه به شکل یک تونر و زایل کننده چربی جلد روی استفاده میشود ولی بهتر است برای این کار از تونر های خاص جلد روی که مطابق میزان چربی جلد تان باشد استفاده کنید. سرکه اگرچه تیزاب ضعیف است اما به مرور زمان آب خود را از دست داده و به تیزاب قوی تبدیل شده و حتی میتواند سبب سوختگی جلد روی تان گردد.

۹. رنگ ناخن

شاید شما برای بعضی محافل خاص مانند سالگره جهت دیزاین نمودن روی خود و یا اطفال تان از رنگ ناخن استفاده کنید اما اینها برای ناخن تهیه شده و استعمال آن در جلد صورت میتواند سبب تخریش جلد صورت تان گردد.

۱۰. کریمهای طبی به دستور دواخانه و یا پیشنهاد دوستان

استفاده از کریمهای طبی بصورت خودسرانه در جلد روی میتواند سبب مشکلات و عوارض جلدی گوناگون گردند اگر اینها مربوط به گروپ دوایی بنام سترویید ها ( بتامتازون یا بتنویت ، کلوبتازول ،فلوسینولون، ترای امسینولون، مومیتازون ….) باشند میتوانند سبب نازک شدن جلد، رشد ،موهای اضافی،سرخی و سوزش روی، حالت اعتیاد گونه نیاز به مصرف کریم، ایجاد خطوط سرخرنگ و یا رنگهای سطحی جلد و نازک شدن جلد تان گردند و نباید استفاده شوند. سایر کریمهای طبی هر کدام مشکلات مختص به خود را دارند و همه آنها باید با مشوره و هدایت متخصص جلدی استفاده گردند.

۱۱. کریمهای روشن کننده غیر طبی

اینها حاوی مقادیر بالای دوا های ستروییدی و سرب و سیماب اند که میتواند عوارض جانبی شدید به دنبال داشته باشند.

نظرات

مطالب بیشتر بخوانید: