انواع رنگ جلد و معذرتها و امتیازات آنها




رنگ های جلد
فیتزپاتریک پروفیسور امراض جلدی پوهنتون هاروارد درسال ۱۹۷۵ جلد انسانها را نظر به رنگ جلد و میزان تحمل شعاع آفتاب به شش نوع تقسیم بندی کرد که بنام Fitzpatrick skin photo type یاد میگردد و امروز استعمال زیادی توسط متخصصین جلدی و زیبایی دارد چون هرقدر جلد روشن باشد نتایج تداوی با لیزر و لایه برداری عالی بوده و اختلاطات آن کمتر میباشد و هرقدر جلد تیره باشد نتایج تداوی کمتر و عوارض جانبی تداوی با لیزر و لایه برداری بیشتر میباشد.
رنگ جلد یک فکتور محافظه کننده جلد از شعاع مضره آفتاب یا شعاع ماورای بنفش بوده و این شعاع میتواند سبب پیری زود رس جلد،لکه های جلدی، امراض قبل السرطانی جلد و بالاخره سرطانهای جلدی گردد.
جای شک نیست که تمام انسانها خصوصا مردم شرق میانه آسیا و افریقا میخواهند جلد شان روشن باشد ولی برعکس ساکنین اروپا و امریکا که جلد های روشن دارند میخواهند جلد نسبتا تیره داشته باشند و تیره شدن جلد برای آنها یک نوع فیشن به حساب میرود از همین لحاظ بود که درین کشور ها تعداد زیادی از مراکز با ارایه خدمات tanning bed که بستر های حاوی چراغ های مخصوص بوده که سبب تیره شدن جلد آنها میگردید پرداختند که در سالهای اخیر دریافت گردید که این بستر هااحتمال خطر ابتلا به سرطانهای جلدی را افزایش میدهد و در اکثر کشور های ممنوع گردید. اما جلدهای روشنی که ما اسیایی ها همیشه خواهانش هستیم چه معذرت های دارد و جلد های تیره گه مزایای دارند در مطلب زیر بخوانید:

جلد نوع I

جلد بسیار روشن موهای خرمایی یا زرد و چشم ها آبی میباشند که این نوع جلد در مقابل شعاع آٱفتاب فوق العاده زیاد حساس بوده شعاع آفتاب به بسیار آسانی سبب سوختگی گردیده این نوع جلد با تماس به شعاع آفتاب به پیری زود رس جلد و سرطانهای جلدی مساعد میباشد این نوع جلد در اثر تماس به شعاع آفتاب تیره نگردیده و لی تماس با شعاع آفتاب سبب مگسک و یا کنجتک بوجود میاید.

جلد نوع II

این نو ع جلد روشن بوده چشم ها آبی سبز و یا میشی موها سرخ و یا خرمایی میباشد در مقابل شعاع آفتاتب و التراویولیت بسیار حساس بوده به آسانی مصاب افتاب سوختگی میگردد مواجه شدن به شعاع آفتاب به سختی سبب تیره شدن آن گردیده و لی میتواند سبب نسکک و یا کنجتک روی گردد اینها بیشتر مساعد به پیری زودرس جلد و سرطانهای جلدی میباشند.

جلد نوع III

یا جلد کریمی روشن که که اکثریت جلد ازین نوع میباشند ممکن رنگ چشم و مو متفاوت باشد در صورت مواجع شدن به شعاع آفتاب گاهی سبب آفتاب سوختگی خفیف گردیده و همچنان معروض شدن به آفتاب به تدریج میتواند سبب تیرگی رنگ جلد گردد.

جلد نوع IV

رنگ جلد نصواری بوده به ندرت مصاب آفتاب سوختگی گردیده و لی به آسانی با مواجه شده به شعاع آفتاب تیره میگردد.

جلد نوع V

جلد به رنگ نصوراری تیره بوده مقابل شعاع آفتاب کمتر حساس است این نوع جلد به ندرت مصاب آفتاب سوختگی میگردد و لی به بسیار آسانی تیره میگردد.

جلد نوع VI

جلد سیاه هرگز مصاب آفتاب سوختگی نمیگردد و لی به اسانی توسط شعاع آفتاب تیره تر میگردد. این نوع جلد ها کمتر به سرطانهای جلدی مصاب گردیده و پیری زود رس جلد از سبب شعاع آفتاب نزد شان کمتر میباشد.
چون رنگ جلد یک سد محافظه کننده طبیعی در مقابل شعاع آفتاب میباشد هر قدر جلد شما روشن باشد بیشتر این سد دفاعی نزد شما ضعیف است و شما نیاز دارید از ضد آفتاب جهت محافظت جلد تان بیشتر استفاده کنید و بین ساعات ده صبح الی ۴ عصر کمتر به شعاع آفتاب معروض گریدید.

نظرات

ارسال یک نظر

مطالب بیشتر بخوانید: