وسواس در مراقبت جلد



داشتن جلد زیبا و شفاف خواست همه انسانها میباشد و همه میخواهند جلد زیبا شاداب و سالم داشته و میدانند سلامت جلد ضرورت به مراقبت دارد. اما در بعضی حالات مراقبت جلد شکل وسواس را بخود میگیرد و سبب میگردد تا زیان آن بیشتر از نفع آن گردد این حالات کدامها اند؟
  1. نظافت جلد:
چنانچه آموزه های دینی به ما آموخته است که نظافت جزء ایمان است پس نظافت کامل به نظافت بدن(که همان نظافت جلد است) ، لباس و مکان گفته میشود که باید مراعات گردد وضو گرفتن پنج بار در روز و غسل های واجب، مستحب و سنت نیز طریقه های خوبی جهت رسیدن به نظافت جلد بوده وسبب پاکیزگی جسمی و روحی میگردد.  اما گاهی ما در نظافت جلد زیاده روی میکنیم خصوصا در شستن روی و موی،  شستن بیش از حد صورت با صابون خصوصا در فصول سرد و خشک سبب آسیب به جلد، خشکی جلد و پوستک شدن جلد روی میگردد. پس نزد کسانی جلد چرب دارند نباید از صابون بیشتر از دوبارو کسانی جلد نارمل تا خشک دارند بیشتراز  یکبار در روز استفاده نمایند.  و بعداز شستن با صابون از کریمهای مرطوب کننده استفاده نمایند. بعضی ها فکر میکنند که چون میکروبها علت اصلی جوانی دانه میباشند به شستن بیش از جلد صورت خود با آّب وصابون ، فیس  واش و یا سکرب میپردازند که نه تنها این عمل نمیتواند سبب بهبود جوانی دانه گردد بلکه تخریش بیشتر جلد توسط صابون و یا سایر مواد شوینده میتواند سبب بدتر شدن بخارهای جوانی دانه شان گردد. همچنان شستن بیش از حد مو ها نیز سبب خشک شدن بیشتر موها گردد و موها بیحالت، بی جلا و غیر درخشان گردیده و سبب موخوره میگردد و لی این حالت با شستن مو ها وجذب آب توسط مو ها سبب از بین رفتن این حالت بصورت موقتی گردیده و یک تا دوساعت بعد از شستن مو، موها دوباره به حالت اولی برمیگردند پس مو ها نباید بیشتر از سه بار درهفته شسته شوند و در هر بار شستن مو نباید بیشتر از یکبار شامپو استفاده گردد. وشامپو مطابق به نوع مو( چرب، خشک و نارمل ) انتخاب گردد.
 بعضا نظافت جلد از شکل عادی وسواس خارج شدن و حالت مرضی را بنام تشوش وسواسی - جبری یا    Obsessive compulsive disorder بخود میگیرد و شخص هرچیز و هرشی را ناپاک فکر میکند و روزانه دهها بارو با تماس با هر شی به شستن دست و بدن میپردازند که یک مشکل روانی بوده و ضرورت به تداوی و روان درمانی  دارد.
  1. استفاده از کریمهای بهداشتی:
یکی دیگر از جمله وسواس های که با مراقبت جلد ارتباط دارد وسواس استفاده از کریمهای بهداشتی و زیبایی مختلف میباشد  که جهت زیبا شد ن ، شفاف شدن جلد، شادابیت جلد... استعمال میگردد هرگاه اعلانی را در تلویویزون ببینند یا دوستی برای شان کریمی را پیشنهاد کنند حتما آنرا تهیه و از ان یکی دو روز استفاده مینمایند هرچند روزی کریمهای صورت خودرا عوض میکنند هیچ کریمی نمیتواند آنها را راضی کند و گویا در جستجوی کریمی میباشند که معجون تمام عیاری باشد که هرمشکلی را که در صورت خود احساس میکنند بصورت معجزه آسا حل نماید. هیچ کریمی را بصورت مکمل استعمال نمیکنند و هیچ کریمی نمیتواند رضایت شانرا فراهم کند. گاهی هم به فروشنده های مواد آرایشی سرزمیزنند از دواخانه ها کریم تهییه میکنند. چیز دیگری که بیشتر میتواند سبب اسیب به جلد گردد مخلوط نمودن چندین کریم مختلف و استفاده آنها میباشد. استفاده از ماسک های مختلف میوه یی هم یکی دیگر ازین حالات هست حتی دیده شده که بیشتر از این ماسک ها بروی جلد استفاده شوند تا مصرف شوند در حالیکه فواید خوردن این میوه ها به مراتب بیشتر از استفاده آنها بشکل ماسک میباشد.
اگر شما چنین عادت دارید پس:
  • باید بدانید هیچ کریمی طبی و یا غیر طبی معجزه نمیکند هیچ کریمی نمیتواند جلد شما را آنچنانی که شما در اعلانات تلویزوینی میبینید در هفت روز شفاف نموده و لکه های صورت تانرا از بین ببرد. پس بهتر است از استفاده این کریمهای توقع زیاد نداشته باشید کوشش منید از ین کریمها کمتر استفاده نمایید و هرگاه کریم مرطوب کننده یی را دید مطابق جلد تان است همیشه از آن استفاده کنید و هیچگاه از هیچگونه مرهم طبی جلدی بدون مشوره داکتر جلدی استفاده ننمایید.
  • بیشترین کریمهای موجود در بازار حاوی مواد کیمیاوی مختلف میباشد که میتوانند به جلد شما آسیب وارد نمایند. خصوصآ در بازارهای کابل که کمترین برسی از چگونگی کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی صورت میگیرد.
  • چیزی که جلد شما واقعا بان نیاز دارد عبارتند از :
    • شوینده مناسب به نوع جلد شما(http://www.drarifabid.com/2012/06/blog-post_18.html                                   )  میباشد که میتوانید از صابون و یا فیش واش مناسب استفاده کنید.
    • استفاده از کریمهای مرطوب کننده خصوصا برای کسانی که جلد خشک و یا نارمل دارند و بهتر از شب هنگام و یا هرگاهی که احساس خشکی جلد نمودند استفاده نمایند.
    • کریمهای ضد آفتاب که باید صبح و چاشت و بصورت مستمر استفاده گردد.
    • بعضا کرمهای لایه بردار خفیف مانند گلایکالیک اسید و رتینول میتوانید شبانه استفاده نمایید .
  1. بزرگ بینی مشکلات جلدی کوچک:
 اکثر اشخاص با مشکل جلدی کوچکی که دارند بیشتر از حدمعمول پریشان میباشند همیشه به آیینه نگاه میکنند و به مشکل جلدی خود تمرکز میکنند و فکر میکنند مشکل شان روز به روز بیشتر میگردد دوام این حالت میتواند سبب خجالت زدگیو از دست دادن اعتماد به نفس گردیده و آنچنانی که باید در جامعه و در محل تحصیل تبارز کنند نمیتوانند و همیشه با هرکس روبرو شوند فکر میکنند اولین چیزی که بیشتر طرف مقابل متوجه خواهد بود به مشکل جلدی آنها خواهد بود بیشتر کسانی که مصاب لکه های جلدی و جوانی دانه و یا داغ و سکار جوانی دانه اند این حالت نزد شان رخ میدهد اما نزد کسانی که از شکل بینی، لبها، چشم ... خود ناراضی باشند نیز دیده میشود. اکثرآ اینها چون در آینه از فاصله بسیار نزدیک به صورت خود نگاه میکنند مشکل جلدی شان بیشتر و واضحتر برایشان معلوم میگردد اما برای دیگران کمتر ممکن است که ازین فاصله بانها نگاه کنند و خود شخص چون همیشه با دیدن آینه اولین چیزی را که متوجه میشوند همان مشکلیست که بیشتر در باره آن میاندیشند،  فکر میکنند همه با اولین ملاقات متوجه مشکل شان میگردند. درحالت پیشرفته این حالت  به شکل یک مشکل روانی بنام اختلال بدریختی بدن (Body dysmorphic Disorder) میگردد. که بازهم ضرورت به تداوی درمانی همراه با سیکوتراپی یا روان درمانی دارد.
  1. کندن جوانی دانه  :
 با وجود اینکه کندن بخار های جوانی دانه یک عمل عادی نزد بسیاری از جوانان مصاب این حالت میباشد اما باید خاطر نشان ساخت که کندن بخارهای جوانی دانه اکثرا سبب بجا ماندن لکه، داغ و یا سکار جوانی دانه میگردد در بعضی حالات کندن بخارهای جوانی دانه شکل یک مرض را گرفته که  acne excoria de jonese file  میباشد.
این بحث ادامه خواهد داشت

نظرات

مطالب بیشتر بخوانید: